Tankstation wordt steeds meer servicestation

Shop, Tankstations
Beeld: Out.of.Home Shops

Ondanks dat sinds 2017 het aantal onbemande tankstations fors stijgt, zijn er ook steeds meer tankstations die juist voor een servicegerichte aanpak kiezen. In plaats van alleen tanken, kan de consument er ook de auto wassen, boodschappen doen en lunchen. Hoe ontwikkelt zich dit verder?

“Toen ik 16 jaar geleden begon in deze branche, keken we nog per bedrijfsonderdeel. Tanken, wassen, winkel of bakkerij, elk bedrijfsonderdeel zou op zichzelf winstgevend moeten zijn. Dat hebben we inmiddels wel losgelaten”, vertelt Christiaan van der Straaten, adviseur van Beta, de grootste belangenvereniging voor zelfstandige tankshopondernemers. “Nu kijken we naar het gehele plaatje.” Hij geeft de ondernemers onder andere advies over hoe zij een tankshop kunnen runnen.

Het belang daarvan is groot. Het aantal onbemande tankstations groeit hard, ze ontstaan echter vaak uit noodzaak. Dan gaat het om stations met slechts een kleine winkel waar de voornaamste inkomstenbron de brandstof of tabak is. Als verkeer alleen langskomt als de benzine voor een (te) lage prijs wordt aangeboden, wordt het bemannen van het tankstation te duur.

“Wanneer een tankstation de overstap naar onbemand maakt, is de gang naar beneden ingezet. Alleen op benzineprijs onderscheiden is een wankel gegeven, het is een homogeen goed”, zegt Van der Straaten. Vanuit BETA kijkt hij daarom naar mogelijkheden om de overgang naar onbemand zo lang mogelijk uit te stellen. Daar is soms alleen een beetje kennis van trends of een oventje voor nodig. Het belangrijkste is het totale rendement: op het moment dat een bakkerij verlies draait, maar de ondernemer vanwege de bakkerij zich kan permitteren minder korting op de brandstof te geven kan hij zich ook redden.

Horeca

Ook Puck Wilbers, adviseur bij HTC Advies, herkent dat ondernemers op zoek zijn naar uitgebreidere diensten. “Wij richten ons op de gehele hospitalitybranche, maar zien de afgelopen jaren ook steeds meer interesse vanuit de petrolhoek. Naast het primaire doel van tankstations zijn ondernemers op zoek naar hoe ze meer kunnen doen op het gebied van gastvrijheid. Het creëren van een horecagelegenheid wordt in dat geval steeds belangrijker. Niet alleen als inkomstenbron, maar ook om de aantrekkingskracht van de shop te vergroten. Want zo’n gelegenheid bepaalt soms wel de keuze om naar een bepaald tankstation te gaan. Evenals de kwaliteit van de broodjes, die beïnvloedt dan waar je gaat tanken.”

Het draait overigens niet alleen om gastvrijheid. De locatie van de tankstations blijkt ook van groot belang om voordeel uit de extra services te halen, waarbij het sleutelwoord ‘traffic’ is. Bedrijvigheid rondom het tankstation geeft kansen, vertelt Wilbers. “Het beste zit je langs de snelweg in de Randstad, want vooral rond de steden zijn we steeds vaker 24/7 onderweg. De consument wil zijn tijd zo efficiënt mogelijk besteden, dan is het fijn als er plekken zijn die meerdere faciliteiten bieden, zeker als diegene er toch al langsrijdt. Ook in deze coronatijd gaan consumenten op zoek naar efficiënte locaties waar ze meerdere taken kunnen afhandelen.”

Klik hier voor het hele artikel

Bron: Out.of.Home Shops, Amber Verhaar