NARROWCASTING: Wel opvallen, niet overheersen

narrowcasting

Berrie Wolters / wppvakbladen@ziggo.nl

Tankshops zijn hard op weg te verworden tot horecagelegenheden en hiermee is ook de communicatie wijze richting klanten de laatste jaren enorm veranderd. Van statisch papier zoals posters en pomptoppers naar veelal bewegende beelden op grote schermen, ook wel narrowcasting genoemd. Invulling van uw narrowcasting programma vereist specialisme en het is raadzaam dit aan derden uit te besteden. Hieronder belangrijke aandachtspunten voor het behalen van een optimaal resultaat uit narrowcasting.

Techniek is belangrijk, maar content is cruciaal

HARDWARE

De hardware kan weer ingedeeld worden in:

• Beeldscherm
• Media speler

Beeldscherm
– Gewone TV? Nee, een gewoon TV scherm is niet geschikt voor narrowcasting. Een scherm staat soms wel 24-uur per aan en daar is een gewone TV niet tegen bestand (verslechtering beeld- en kleurkwaliteit). Narrowcasting schermen bevatten onderdelen die wel geschikt zijn voor continue gebruik, bevatten ook minder onderdelen, zijn energiezuiniger, duurzamer en zijn specifiek gebouwd voor een goede connectie met de evt mediaspeler.
Daarnaast kunnen kabels ed makkelijker achter een narrowcasting scherm weggewerkt worden.

– Licht en verlichting
Narrowcasting schermen tonen altijd scherp beeld, ook bij vel licht van de zon (etalage) en bij felle lampen in de shop.

– Beeldkwaliteit
De ontwikkeling van beeldkwaliteit gaat snel. HD-kwaliteit is al algemeen goed (zelfs in consumenten tv schermen) en heeft een resolutie van 1280 x 720 pixels.

Wil je een nog scherper beeldkwaliteit dan praten we over UDK/4K schermen (3840 x 2160 pixels). Dit scherm heeft weliswaar tweemaal hogere resolutie dan HD schermen, maar geeft 3 tot 4 keer een scherper beeld dan HD.
Nieuw zijn de 8K-schermen met wel 33 miljoen pixels en een maximale beeldhelderheid van 4000 nits. De minimale beeldhelderheid voor narrowcasting is 500 nits.

verschil in schermgrootte en pixels

Media Speler
De media speler is een kastje tussen de centrale server en de schermen. Hierin wordt de content (mediabestanden, templates en afspeelprogramma) opgeslagen die wordt afgespeeld op de schermen. Periodiek haalt de media speler nieuw content binnen van de centrale server zodat de uitgebeelde boodschappen altijd actueel zijn.
De media speler is vaak een los kastje, maar is soms ook in een narrocastingscherm geïntegreerd. Een goede kwaliteit media speler is erg belangrijk voor een succesvolle narrowcasting.

SOFTWARE

De meeste aanbieders van narrowcasting ontwikkelen de software zelf (CMS systeem) en kunnen de software dan ook per klant fine-tunen. De software kan op een centrale computer bij de ondernemer worden gezet, maar steeds vaker ook middels de Cloud (internet verbinding). De software dient natuurlijk de mogelijkheid om foto’s, video’s ed. op te slaan, maar moet ook de mogelijkheid bieden alles eenvoudig te beheren (opslaan en vinden). Met de software wordt ook bepaald welk afspeelprogramma, wanneer (ochtend, avond) en bij welk scherm afgedraaid moet worden.

CONTENT

Al het bovenstaande is nutteloos als de content, zeg de boodschappen richting klanten, niet optimaal is. Te veel en verkeerde tekst en/of gebruik van slechte afbeeldingen. Er zijn programma’s waarbij de ondernemer de content zelf kan verzorgen, maar binnen petrol- en de carwashbranche is het meestal de leverancier die ook de content verzorgt.

Tekst & Beeld
Het is een copy-writer die een pakkende tekst maakt. Veel aanbieders van narrowcasting hebben een eigen fotostudio voor een kwalitatief en opvallende afbeelding op het scherm (van bijvoorbeeld een broodje en een menu). En een art-medewerker die van beide een mooi visueel geheel maakt.

Boodschap & wachttijd
‘Welke’ boodschap breng je, en ‘waar’ ? is de vraag. Er is natuurlijk een groot verschil of de boodschap gericht is aan de klant die op z’n gemak de menu-schermen boven de bakery bekijkt, de tankklant die snel wil afreken en die je iets extra’s probeert te verkopen middels een upselling-scherm (verkoop bevorderen) of de klant die in het zitgedeelte op gemak luncht. De menuschermen boven de bakery worden meestal per dagdeel aangepast (ochtend, middag en avond) en zijn vaak statisch. Echter, om ook hier bepaalde producten en/of combi-deals te promoten zie je de laatste tijd steeds vaker bewegende content.

Omzet verhogend
Voornaamste doel is om de omzet/marge te verhogen. Met name de coffee-corner, combi deals, en de traditionele kassaunit, voor product aanbiedingen, zijn hiervoor de zogenoemde hotspots.