BETA: Wat heeft betekent corona voor foodhoek

Corona, Shell, Food
Beeld: Pixabay

Nu ogenschijnlijk het nieuwe normaal wat inburgert en velen toch wat van vakantie proberen te genieten is het tijd om de (tussen)balans op te maken. In april was het brandstofvolume historisch laag met een afzet van 818 miljoen liter (ca 30% minder). In mei ging het volume gelukkig weer richting het miljard en ook in juni trok het verder aan. De veel betere retailmarge compenseerde bovendien veel van het volumeverlies. Uiteraard zijn er ook grote effecten op de foodhoek.

Door het vooral thuiswerken van de zakelijke markt en de overheid is het zakelijke segment het hardst geraakt. Denk aan de snelwegen en de grotere passantenstromen voor woon-werkverkeer. Vooral in de eerste weken van de crisis zijn er ook veel bakkerijen gesloten, met name vanwege de maatregelen die de overheid ons oplegde.

De iconische formule Délifrance is failliet gegaan (de winkels blijven voorlopig open) en locaties van La Place zullen voorgoed de deuren sluiten. Dat zijn sterke merken die nu veel pijn moeten incasseren. Op de lokale tankstations zien we echter veel veerbaarheid. Take away is massaal ingezet, goede oplossingen zijn bedacht om met in achtneming van de regels de bakkerijen toch open te houden, er was een grote toename van bezorgen en snelle aanpassingen van het assortiment. De meeste medewerkers hebben zeer positief doorgewerkt. In tijden van crisis groeit de saamhorigheid.

Gevolg van al deze inspanningen is dat de food omzet goed op peil is gebleven en links en rechts zelfs is toegenomen. Door de sluiting van de horeca, de barrières in de supermarkt en het mooie weer wisten veel consumenten de tankshop te vinden. De tankstations waren niet voor niets (terecht!) benoemd tot vitale sector.

Op de langere termijn verwachten wij dat de zakelijke markt mondjesmaat weer op gang komt. Veel bedrijven en overheid hebben al besloten nog lang thuis te werken. De trend van onderweg eten en werken blijft echter toenemen. Het besef dat je overal kan werken groeit. Het hoeft niet alleen thuis of op kantoor te gebeuren. Zorg dus ook dat de tankshop een rustpunt wordt waar wat langer verbleven kan worden. Al velen jaren praktiseren wij ons gek over hoe het “avondmoment” te veroveren. Wellicht is de tijd nu rijp. Nu horeca lastiger te bezoeken is en men niet meer op vaste ritmes werkt bestaat er een kans ook in de avond een (take away) maaltijd te verkopen. Er wordt al volop geëxperimenteerd met traditionele snacks maar ook steeds vaker met salades, soepen en volledige maaltijden.

Een inkopper is dat de klant nog meer op hygiëne gaat letten. Maak daar dan ook werk van en laat het zien. In de afgelopen weken is de discussie rond ongezond voedsel ook weer opgelaaid. Ook hier valt nog een wereld te winnen. We hoeven “het ongezonde assortiment” zeker niet te schrappen maar gezond, vers en lekker zou de boventoon moeten voeren in de presentatie. And last but not least; zorg goed voor de medewerkers. Vriendelijkheid naar onze gasten is cruciaal en medewerkers die goed ingewerkt zijn en het naar de zin hebben maken hierin het absolute verschil. Juist in tijden dat dingen tegenzitten kan een glimlach van het meisje in de foodcorner je er weer bovenop helpen. Een reden om terug te komen.

Wilt u eens met ons van gedachten wisselen over dit onderwerp? Bel dan met het secretariaat via 010-41 11 180 en kijk in ieder geval op onze BETA Food pagina

Bron: BETA