AH to go gemaksconcept meest bezochte on the move shop

Shopformule, tankstations
Beeld: AH to go in Tilburg. @FoodClicks

Meer dan vier op de tien consumenten (43%) die weleens onderweg eten en drinken kopen doen dit bij AH to go. Hiermee is het gemaksconcept de meest bezochte on the move shop. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een online onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

AH to go is verreweg de meest populairste winkel om onderweg eten en drinken te kopen. De top 5 uit het Miltscope-onderzoek bestaat verder uit de Kiosk op treinstations (32%), wegrestaurants (27%), shops op tankstations (25%) en De Broodzaak (19%). Spar city /express (5%), Jumbo City (4%) en Coop Vandaag (2%) volgen op ruime afstand.

Vooral jongeren

Vooral jongeren blijken te komen bij gemakswinkels. Het gaat dat om de leeftijdsgroep 18- tot 34-jarigen. Die groep koopt vooral bij AH to go, de Kiosk en De Broodzaak. Bij de wegrestaurants is dat juist het tegenovergestelde. Ook op basis van geslacht zijn er verschillen bij AH to go en wegrestaurants. Vrouwen (47%) consumeren vaker bij de AH to go, terwijl mannen (30%) dit weer vaker doen bij wegrestaurants.

Lunchen en snacken populairst

De on the move shops worden meestal bezocht voor de lunch of om te snacken. Zo bezoekt één op de drie AH to go voor de lunch (35%) en bijna de helft om te snacken (47%). De Kiosk (62%) en de shop op tankstations (56%) worden vooral bezocht voor de snacks. De Julia’s op treinstations (55%) en de wegrestaurants (47%) worden daarentegen vooral gebruikt voor het avondeten. De Broodzaak wordt vooral gebruikt voor de lunch (53%) en het ontbijt (15%).

Bron: Multiscope/@FoodClicks, Steffen van Beek